top of page

ÖÄžRETMENÄ°M KEMAL Ä°LERÄ°CÄ° (*)

 

Melik ErtuÄŸrul Bayraktarkatal

 

       Kemal ilerici, 15 Ekim 1910'da Bolu'nun Gölyüzü mahallesinde dünyaya geldi. Babası polis memuru Bolulu Lütfi Bey, annesi Bolu'nun Düzce ilçesi Çakırlar köyünden ev kadını Hamide Naciye Hanım'dı. Babasının görevi nedeniyle çocukluÄŸu beÅŸ yaşına dek EreÄŸli, Zonguldak ve Bartın' da geçen Ä°lerici, dokuz yaşındayken babasını kaybetti. Ä°lköÄŸrenimini 1921 yılında Bolu Sultanisi ilk kısmında tamamlayan Ä°lerici orta öÄŸreniminin üç sınıfını Bolu Lisesi'nde 1924 yılında tamamladıktan sonra, iki yıl Kastamonu Ä°lköÄŸretmen Okulu'nda okuyarak 1926 yılında ilkokul öÄŸretmeni olarak Bolu'ya atandı. Kemal Ä°lerici’nin müzik sevgisinin oluÅŸmasında el mızıkası çalan annesi Hamide Hanım’ ın etkisi oldu. Kendi kendine keman çalmaya çalışan Ä°lerici, müzik öÄŸretmeni Mustafa Rahmi Otman’ ın Bolu’ ya atanması ile çalışmalarını onunla sürdürdü. Ä°lk bestelerini bu yıllarda yapan Kemal Ä°lerici’nin bu ilk eserleri Klasik Türk MüziÄŸi alanındadır. Müzik bilgisini artırmak için Ä°stanbul’ a atanma isteÄŸi 1932 yılında gerçekleÅŸti ve 55 inci ilkokula öÄŸretmen olarak atandı. Aynı yıl Belediye Konservatuvarı’ na girerek Hasan Ferit Alnar’la armoni çalışmaya baÅŸladı. Geleneksel Türk müziÄŸine olan ilgisi nedeniyle Hüseyin Sadettin Arel’ le tanışmış Dr. Suphi Ezgi ile Klasik Türk MüziÄŸi üzerine çalışmıştır. Konservatuvardaki üçüncü yılında Hasan Ferit Alnar  Ankara’ ya atanınca onun yerine gelen Ahmed Adnan Saygun’ la çalışmalarını sürdürdü. 1938 yılında Ankara Devlet Konservatuvarı sınavını kazandı ve 1945 yılında üçlü armonik sistemde yazdığı “ Senfonik Uvertür “ ve o yıllarda Türk MüziÄŸi makamlarından yola çıkarak oluÅŸturmaya baÅŸladığı kendi armonik sistemiyle bestelediÄŸi “ Köyümde “ adlı orkestra süiti ile kompozisyon ileri devresinden “iyi” derece ile mezun oldu. Bundan sonraki tüm eserlerini kendi armonik sistemiyle bestelemiÅŸtir.

​

Kemal Ä°lerici okulu bitirmesinin hemen ardından 18 ay sürecek olan üçüncü askerliÄŸine baÅŸladı. Askerlik dönüÅŸünde Deneme (Tatbikat) Sahnesi stajyeri olarak Devlet Konservatuvarı'nda öÄŸretmenlik yaptı. 1949 yılında Necil Kazım Akses'in konservatuvar'a müdür olmasından sonra Deneme Sahnesi'nin kaldırıldığı gerekçesiyle Ä°lerici açıkta bırakıldı ve aynı yıl Atatürk Lisesi müzik öÄŸretmenliÄŸine atandı.

​

Ä°lerici 1948'de obua ve piyano için "Maya" adlı yapıtını besteledi. Yapıt piyanist Mithat Fenmen ve obuacı Ali Kemal Kaya tarafından birçok kez seslendirilmiÅŸ ve ayrıca Ankara Radyosu'nda kayıt edilmiÅŸtir. 1948-49'da yazdığı karma koro için parçalar TRT tarafından satın alınmış ve 1950'de bestelediÄŸi "Yurt Renkleri" adlı orkestra yapıtı Dr. Hans Hoemer yönetiminde CumhurbaÅŸkanlığı Senfoni Orkestrası tarafından seslendirilmiÅŸtir. 1951 yılında yazdığı "Hüseyni Saz Semaisi" Kopuz Dörtlüsü, piyano ve keman için Uzun Hava’sı yine Mithat Fenmen eÅŸliÄŸinde Erol Aygün tarafından seslendirilmiÅŸtir.”Köyümde” adlı orkestra süiti de ilk kez öÄŸretmeni Hasan Ferit Alnar, 1952 yılında Dr. Hans Hoerner ve 1974 yılında da Hikmet ÅžimÅŸek yönetiminde seslendirilmiÅŸtir.

​

       Kemal ilerici 1953-54' de görgü-bilgi arttırma bursuyla Fransa'ya gidip bir yıl kaldı. Burada Olivier Messiaen, Darius Milhaud, Jacques Chailley gibi önemli besteci ve müzikologlarla görüÅŸerek, geleneksel Türk müziÄŸi yapısından kaynaklanan armonik sistemini tanıttı ve görüÅŸlerini aldı. 1969 yılında kendi isteÄŸi üzerine Atatürk Lisesi Müzik öÄŸretmenliÄŸinden emekli oldu .

“Bestecilik Bakımından Türk MüziÄŸi ve Armonisi “ adlı eserin ilk basımı 1970,ikinci basımı 1981 yılında Milli EÄŸitim Bakanlığı tarafından yapılmış ve toplam 7000 adettir.

​

       Kemal Ä°lerici’nin makamları incelemede kullandığı metodu 1935-36 yıllarında keÅŸfetmiÅŸ, yapıtlar üzerinde gerekli incelemeleri yaptıktan sonra 1943-44 yıllarında ana dizi olarak “Hüseyni” makamını seçip kendi armonik sistemini oluÅŸturmuÅŸ ve 1945 yılında da “Köyümde” adlı orkestra süitini bu sistem ile bestelemiÅŸtir. Kendi armonik sistemini anlatan “Bestecilik Bakımından Türk MüziÄŸi ve Armonisi” adlı kitabını bu yıllarda bitirmiÅŸ ve 1949 yılında Milli EÄŸitim Bakanlığı’na basılması için baÅŸvurmuÅŸtur. Kitabın ilk baskısı ancak baÅŸvurusundan yirmi bir yıl sonra1970 yılında gerçekleÅŸmiÅŸtir. Kendi ifadesiyle; “kendi sistemini ve Türk müziÄŸini daha geniÅŸ bir biçimde ve örnekleriyle açıkladığı” 1980 li yılların baÅŸlarında bitirdiÄŸi “Çoksesli Türk Sesdili” adlı yayımlanamamış bir kitabı da mevcuttur. Bu kitap öÄŸrencisi Melik ErtuÄŸrul Bayraktarkatal’da bulunmaktadır.Yine kendi araÅŸtırma metoduna dayanarak yazdığı “Ä°ÅŸ Halinde Üçlü Sistem Armoni” baÅŸlıklı kitabı 1974 yılında Milli EÄŸitim Bakanlığı tarafından bastırılmıştır. 1964 yılında Opus dergisinde bir yazı dizisi olarak yayımlanan “Türk MüziÄŸi’nin Taşıdığı DeÄŸerler”  önemli bir makalesidir. Ä°lerici Türk müziÄŸi ile ilgili her konuda düÅŸüncelerini dile getirmiÅŸ ve yazmış bir “sesdizer“, etnomüzikolog, müzik kuramcısı ve düÅŸünürdür. Ortaya koyduÄŸu sistem Cumhuriyet dönemindeki çaÄŸdaÅŸlaÅŸma çalışmalarının en önemlilerinden biridir.  

     

Bedia Hanımla evlenmiÅŸ olan Ä°lerici’nin, Dilek ve Ülkü adlarında iki kız çocuÄŸu vardır. Kemal Ä°lerici 29 Eylül 1986 yılında vefat etmiÅŸtir.

​

       Kemal Ä°lerici; Atatürkçü ve Türk milliyetçisidir. Türk kültürünün zenginliÄŸine ve farklılığına inananmıştır. Özellikle “ dil “ konusunda çok duyarlıdır. Türkiye ile ilgili gerekli gördüÄŸü her konuda ilgili kiÅŸilere mektup yazmış ve uyarmıştır.

​

      Sistemini tüm isteyen öÄŸrencilerine ölene dek hiçbir maddi karşılık beklemeden ve almadan evinde öÄŸreten Ä°lerici 1974 yılında Muammer Sun’un kısa süreli ( ondört gün ) Ankara Devlet Konservatuvarı Müdür vekilliÄŸi sırasında okula davet edilmiÅŸ ve bir yıl süre ile sistemini burada öÄŸretmiÅŸtir. Ancak daha sonra bu dersin kaldırması nedeniyle buradaki öÄŸretmenliÄŸi de sona ermiÅŸtir. Günümüzde ise Kemal Ä°lerici’nin armonik sistemini öÄŸrencisi Melik ErtuÄŸrul Bayraktarkatal BaÅŸkent Üniversitesi Devlet Konservatuvarı’ nda lisans ve yüksek lisans düzeyinde öÄŸretmektedir. Ayrıca öÄŸrenmek isteyenlere de tıpkı öÄŸretmeni gibi kapısı açıktır. 

​

ÖÄŸrencilerinden; Muammer Sun, Ä°lhan Baran, Ä°lhan UsmanbaÅŸ, Bülent Arel, Sarper Özsan, Nurhan Cangal, Necati Gedikli, Hayrettin Akdemir, "tekne kazıntısı öÄŸrencim” dediÄŸi Melik ErtuÄŸrul Bayraktarkatal,  Muhiddin DürrüoÄŸlu bazılarıdır.

        Kemal Ä°lerici Tüm hayatını kendi ifadesiyle; “ Türk Ulusu’na olumlu katkılar yapmaya ve bir aydın olarak çevresini aydınlatmaya adamış tüm çalışmalarını “Türk milletine ithaf eden” alçak gönüllü ve ilkeli bir aydındır.    

 

Eserleri

 

Geleneksel Türk MüziÄŸi Eserleri

 

Altı Saz Semaisi

 

Orkestra Eserleri

 

“Köyümde”, Orkestra süiti, 1945.

“Yurt Renkleri”, 1950.

"Mehmetle SöyleÅŸiler No 1" 1962

"Mehmetle SöyleÅŸiler No 2" 1969

“Duygu Demeti”, 1971.

“Dilek Kızıma”, 1974.

 

Konçertoları

 

“Efe Kaprisi”, viyolonsel ve orkestra için, 1967.

“Obua Konçertosu”, 1970.

 

Oda MüziÄŸi Eserleri

 

“Yaylılar Dörtlüsü”, 1943.

“Maya”, obua ve piyano için,1948.

“Hüseyni Saz Semaisi ve Ä°ki Türkü”, yaylılar dörtlüsü için, 1951

“Uzunhava”, keman ve piyano için, 1952.

“Mehmet’le SöyleÅŸiler”, oda orkestrası için suit, 1962 – 1969. “Edip Özışık’la SöyleÅŸiler” Obua ve Piyano için,1972

“Uyuyan Sevgiliye” Soprano ve Tenor Ä°çin, 1955/1972

“Oy DaÄŸlar”, korno ve piyano için, 1973.

“Ä°kili”, obua ve korangle için, 1974.

“Hüseyni Saz Semaisi”, Ney ve Kemençe için 1979

“Ä°ki Dost”, iki keman için, 1980

“Ä°ki Sesli SevilmiÅŸ Saz ve Söz Yapıtları” Yirmialtı adet Yapıt 1965-66

 

Koro Eserleri

 

“BeÅŸ Parça”, karma koro için, 1948 – 1949.

“Gençlerle SöyleÅŸiler” Karma Koro Ä°çin Ä°ki Yapıt ,1972

 Solo Çalgı Eserleri

“Dilek Kızıma”, piyano için, 1960 – 1964.

“Ülkü’ye Serçe KardeÅŸten ArmaÄŸanlar”, piyano için, 1967.

“Benim Kırlarım”, flüt için, 1969.

“Yurdumdan Sesler”, keman için, 1970.

“Solo Viyolonsel için UÅŸÅŸak PeÅŸrevi” 1972

“Chris’in yaÅŸ günü”, Piyano için,1977

________________________________________

 Kaynakça

 

  • Melik ErtuÄŸrul Bayraktarkatal, kiÅŸisel arÅŸiv

  • Gülen Ada Tanır, “ Kemal Ä°lerici Hayatı, Eserleri ve Müzikolojiye Katkıları, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ekim 2001

 

   *  Bu makale MÜZED’ in 2012 ödülleri için yapılan ödül töreninde 29 Aralık 2012 tarihinde Gazi Üniversitesi konser salonunda sunulmuÅŸtur.

​

bottom of page